Sabtu, 19 November 2011

Jangan berputus asa....



Dalam hidup kita... off course there are a lot of challengges that we've face every single day... even every hour... Tapi janganlah kita berputus asa... kerana Allah sentiasa dengan orang yang selalu berusaha... Janganlah kita cepat nak berputus asa atau pun putus harapan... memang ramai orang cakap...


'sapelah aku nie... aku bkan mcm ko... hafal Quran...'


ade jgak...


'aku nie byk dosa bro... xlayak r nk dok ng geng2 masjid...'


dan...

'siapalah aku nk tgur diorg... ak byk wat dosa...'


Dari contoh yang aku bagi kat atas tu... memang nampak sesetengah orang tu dah putus asa... Putus asa dengan diri sendiri... putus asa dengan persekitaran... dan putus asa dengan masa depan...


Tapi korang tahu tak... masa zaman nabi Ya'qub dulu... mase adik-bradik nabi Yusuf dah putus asa dalam mencari nabi Yusuf... apa kata2 nabi Ya'qub kepada anak nye?? Dia cakap...


يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ

(إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ﴿٨٧


Maksudnya; Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusof dan saudaranya, Dan janganlah kamu putus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari Rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”.Yusuf:87


Jadi jelas... dalam apa2 situasi pun... jangan mengalah... biarlah sampai mana pun... Jangan give up.... Allah akan bersama kita... dalam apa2 situasi... Kalau kita beriman dengan Allah... kita takkan mengalah sebab kita berpegang dengan janjinya....


Pastu... kepada teman-teman yang rasa tak layak nak pergi masjid... Tak layak nak tegur orang... tak layak nak bercakap sebab hidup kita yang lalu tidak perfect... Ingatlah... tiada orang yang perfect atas dunia nie... Janganlah kita sendiri buat gap antara kita dengan Allah... sebab Allah tak pernah buat gap antara Dia dengan kita... Dia cakap...


قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ

(إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿٥٣


Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya dialah jua yang Maha Pengampun; lagi Maha Mengasihani”.

Al-Zumar:53



Jadi sekali lagi... jelaslah... jangan sesekali dibandingkan dosa kita dengan pengampunan Dia... jauh lebih luas rahmat pengampunan Allah.... Kita tak sepatutnya cakap seolah-olah Allah itu susah nak ampunkan hambanya... Janganlah sangka apa yang Allah boleh buat... Allah itu lbeh dari apa yang kita sangka....


Jadi sama2 lah kita berubah kearah yang lebih baik dan menjadi orang yang lebih baik dari sekarang... Pintu taubat itu masih terbuka luas... semuanya depend on us... whether we want to be close to God or not... Janganlah bagi alasan lagi... kerana kiamat dan mati itu benda yang pasti... dan syurga dan neraka juga adalah bukan cerita dongeng... Dan jangan sesekali menilai nikmat di syurga itu dan jangan sangka kita boleh bertahan didalam neraka walaupun sejam... Na'uzubillah...


Dari Anas r.a, katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Telah berfirman Allah Ta'ala :

Wahai anak Adam ! Setiap kali engkau berdoa berharap kepadaKu, Aku akan tetap mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan, dan Aku tiada peduli.

Wahai anak Adam ! Andaikata dosa-dosa kamu setinggi langi kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampunimu.

Wahai anak Adam ! Andaikata engkau datang padaku dengan dosamu sepenuh bumi ini, kemudian engkau menemuiKu, pada hal tiada engkau menyekutui akan Aku dengan sesuatu pun, nescaya Aku akan datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.

Lihatlah... betapa luasnya keampunan dan rahmat Dia... Kalau kita nak... takkan ada apa yang dapat menghalang... Persoalannya sekarang... kita yang sayang untuk tinggalkan nikmat dunia... Kita yang tak nak bersama Allah... bukannya sebab kita tak layak... Ingatlah... dosa itu yang menyebabkan kita jauh denganNya... dan akhirnya kita memberi berjuta alasan... kononnya siapalah kita untuk Allah.... Tapi bile masuk bab kawen... kite rase kita layak pulak... haaa... jadi sebelum memulai dunia sebagai seorang yang ingin bergelar suami @ isteri @ ayah @ ibu @ papa @ mama... Rapatlah dgn Allah dulu... InsyaAllah hidup akan sejahtera...

Jadi berusahalah untuk lebih maju... dan lebih rapat dengan Allah... lupakan segala dosa yang pernah kita buat... Sesungguhnya Dia Maha Pengampun... mulakan hari baru....



There was a time I packed my dreams away

Living in a shell, hiding from myself

There was a time when I was so afraid

I thought I’d reached the end

That was then,

But I am made of more than my yesterdays


This is my now, and I am breathing in the moment

As I look around

I can’t believe the love I see

My fears behind me, gone are the shadows and doubts

That was then, this is my now.


Had to decide was I gonna play it safe

Or look somewhere deep inside

and try to turn the tide


Find the strength to take that step of faith

And I have the courage like never before, yeah

I’ve settled for less and I'm ready for more

Ready for more

This is my now


*ikhlas dari...

kitasaudara....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sedikit Bebelan....

Bismillah...
Assalamualaikum...
Selamat Datang ke Dunia Ilusiku.. 'Warkah Ilusi'...

Apa khabar semua??
Aku buat blog nie mmg utk korang bace...
Jadi kalau korang nak bace...
Bace je la... Hahahaha....

Sorry sebab lama tak update...
Yang rindu kat aku tu...
Aku pun rindu korang.... Hahaha...

Lastly....
Kalau ade yang korang rase berguna dlm blog nie....
Gunalah.... dan sebarkanlah.....
Aku nie insan biase.... yang byk (giler) dosa.....
Aku tak layak jd pendakwah macam kawan2 aku....
Nie je yang aku mampu.....
dan kalau aku ade salah.... komen je....
xdelah aku nak p sepak korang plak kan.....
Nak amik ape2....
cakap kat aku dulu....
sbb takut aku plak ada masalah nanti....
Sume bnda dlm nie adalah hak milik keRAJAan 'warkah ilusi'...

SElaMat BerIlUsi......
dalam 'warkah ilusi'....
moga2 dr diskusi....
mendpat konklusi.....
jdkan ia sbg inspirasi....
d dunia dan ukhrawi....


~= cciiikkuuuu ccaaaak =~ huhuhu....

next please........

Related Posts with Thumbnails