Sabtu, 29 Mei 2010

Just wanna share!!!

let's share our knowledge....

Assalamualaikum.... wiwiiwiwi... ape kabar korg??? hikhik.... lega rase nye... br lpas hbs exm.... aduyai... soalan due je... kna wat esei... tp markah die 15 utk satu soaln.... huhuhuhu... byk tu.... so... aku pasrah je r dpt brape... dah wat y terbaik....

Sblum exam... lctrr tu wat klas ganti... sbb nk ganti die p blk europe mase mggu 1st shot sem... Die slalu citer pasal negara die r.... bes... subjek nie... Die relate dgn arktek... Sbb tu subjek nie name Quran n Sunnah for built Environment... walaupn aku xblaja usuludin n so on... Syukur... dlm kos arktek pn blaja pasl sirah... nie r kelebihan uia berbndg ng u lain... hahahhaha... promote2....

Y bes... die citer pasal mule2 msjd d bina... Pasal masjd nabawi.... keluasan masjid tu pade mule just... 30x40 meter.... tidak beratap.... pastu lpas 6/7 tahun nabi berhjrah... nabi bsarkan ag.... jd 50x 50 meter.... Kalau korg imagine... nie dah kighe bsar dah nie.... Pastu... shbt mncdgkan utk buat atap kat kwasan depan... maka nabi trime... pastu lpas 3 thn.. nabi nk mmbsarkan lg... tp xsempat... kmgkinan ade masalah.... Ape y bes kan... adelah HIKMAHnye care nabi menerima n mnunjuk teladan y mmg xde pd org lain....

masjid nabawi.....

Sbg contoh... pd mule2 shbt cdg nk buat atap... maka nabi mnerimanye dgn berkata : Bgus idea tu... (lbey kurg camtu r)... kalau kte nk bndgkan dgn skarang kan... aku bg contoh... kalau org cdgkan nk ltak air-cond dlm masjd... make ade org akn ckp... 'mmbazir'... 'naty ade org lpak...' 'jgn naty xkhusyuk'... 'kite kna zuhud'... 'kite kna rase azab sket nk sembah Allah... xleh manje2...' see... mcm tu r y akn kite dgr... cube bndgkan dgn care nabi... So... so different....

Pastu... ade seorg shabt... mncadgkan utk wat mimbar... utk sng nabi nk bg khutbah... n skirenye nabi lteh.... nabi bleh duduk... n walaupn nabi duduk... nabi still lg dlm keadaan y lbeh tggi.... Make nabi myokong shbt itu... Nabi xberkata... 'xpe2... saye nie nabi... xkn r xleh nk berdri dlm stengah jam'.... Knape?? sbb nabi jg hati shabat... n meggalakkan pembaharuan d buat dlm menegakkan Islam... bukan syariat Islam... ttapi metodologi.... (jgn salah aggap dgn bid'ah)... Walaupn kite tahu... nabi smayang smpai bgkak kaki... tp still cool je kan.... Jd... cbe bndgkan kite skrang... dgn nabi dulu... Pastu.. ade shbt... Abdullah ibnu Zubair (kalau xslap)... die tlah mletakan sesuatu dlm msjd... utk mencerahkan lg masjid... (maybe pelita)... make nabi xlarg... bahkan nabi ckp... 'wahai shbt2 ku... doa lah kpd beliau... supaya d akhirat kelak allah akn meneranginye spt mane die mnerangi rmah Allah nie'... jd skali lg... kalau kite kaitkan dgn skrang... make akn dgr org kate... 'jgn cerah sgt... xkhusuk...' 'gelap itu myebbkan kite lbay abdi'... skrang nie... Jelas... nabi mgajar kite... ttg Islam... mmg amat berkait rapat dgn hati... Hatilah myebbkan seseorg itu ikhlas... Jd... kalau hati da btul... wat2 camne pn... xkn goncang r walau sdikit....

heart is cannot be seen... so... take of a good care of it....

Pastu... lctrr aku ade citer sket... Sbelum mimbar d perknalkn... nabi berdiri d ats pokok... Make... pokok nie slalu suke... tp once bla da ade mimbar... make pokok tu berasa sdey... lctrr aku citer.. dlm riwayat... pokok tu nangis... bile die tgk nabi xnaik atas die smase beliau bg khutbah... Pastu... nabi prasan... n slepas nabi bg khutbah... make nabi p kat pkok tu... n nabi usap pokok tu... n pokok tu xsdey lg.... Jd... amat jlas ape y aku nk smpaikan... btape nabi jage hati... walaupn ia adlh pokok... apath lg dgn manusia y mmg famous dgn 'emosi'.....

Jd... ape y aku nk smpaikn.. da jlas... Islam is the religion of life.... skirenye dbina bgnan y tggi... make Islam ade d situ... n Islam always concern about people's heart.. Jg r hati org.. aku tau... sapelah aku... nk ckp pasal 'dunia dakwah' skrang nie... Sbb itu ahli2 sufi slalu mnekankn pasal hati... soal hati... Aku tau... there is sumthg wrong with its method.... tp... nie r kite skrang... cpat sgt nk judge org.... Sabar2.... Same2 r kite nie bersatu.... Keikhlasan perlu d utamakn... sbb tu... kalau aku... sape2 xiklas... jgn wat keje... jgn d paksa n memaksa... sbb.... nabi bersbda... 'Allah xmenerima amaln hambanye y xikhlas...'.. jd... stop asking... 'macamane kalau....'.. 'kalau macm tu...' stop asking.... tny hati kiter.... 'Adakah aku ikhlas dlm buat bnd nie???'... Kalau org tu ikhlas... make xde org mcm yasir arafat... mule2 berperang utk kemerdekaan.. last2... Jd.. hati amat pntg.... Jgn dpaksa org y xikhlas... sbaliknye ajar mreka... jgn paksa mreka utk faham... berdoalah kpd Allah.... tgk care nabi dakwah bapak sedare die... abu mutalib ke abu talib... terlupe lak... Die xmemaksa pn... Jd... berhikmahlah dlm berdakwah.... tak kire kpd y bkn muslim... apelah lg kpd y dah muslim.....

Ok guys... aku kuar dulu.... naty jmpe ag.... pape pn.... Islam itu satu... Jd pilihlah... macamane kite nk jd satu... adekah dgn kite bergabung.... atau dgn kite hancurkan y lain biar kite ade satu??? so... think n answer by urself..... Salam....












jadilah spt satu kluarge.... sayang r org lain... spt kite syg ank... n adik bradik kite...
Islam... always cultivate the love value in its believers.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sedikit Bebelan....

Bismillah...
Assalamualaikum...
Selamat Datang ke Dunia Ilusiku.. 'Warkah Ilusi'...

Apa khabar semua??
Aku buat blog nie mmg utk korang bace...
Jadi kalau korang nak bace...
Bace je la... Hahahaha....

Sorry sebab lama tak update...
Yang rindu kat aku tu...
Aku pun rindu korang.... Hahaha...

Lastly....
Kalau ade yang korang rase berguna dlm blog nie....
Gunalah.... dan sebarkanlah.....
Aku nie insan biase.... yang byk (giler) dosa.....
Aku tak layak jd pendakwah macam kawan2 aku....
Nie je yang aku mampu.....
dan kalau aku ade salah.... komen je....
xdelah aku nak p sepak korang plak kan.....
Nak amik ape2....
cakap kat aku dulu....
sbb takut aku plak ada masalah nanti....
Sume bnda dlm nie adalah hak milik keRAJAan 'warkah ilusi'...

SElaMat BerIlUsi......
dalam 'warkah ilusi'....
moga2 dr diskusi....
mendpat konklusi.....
jdkan ia sbg inspirasi....
d dunia dan ukhrawi....


~= cciiikkuuuu ccaaaak =~ huhuhu....

next please........

Related Posts with Thumbnails