Khamis, 6 Mei 2010

Sejarah y ki@n d lup@kan - 3-

cerita y perlu d teruskan... hehehhe....

Ok2.. aku nk smbg sket... maybe nie y last kot utk aku citer isu Kashmir nie... naty kalau ade ag ape y aku bleh citer... aku akn cr ag... n tunjuk kat korg... btape jhtnye dunie skrang nie.... Skrang nie... apa y kte tahu... Kashmir terltak dlm tige ngara y berbeza masyarktnye... politik.. bangsa apatah lagi dlm agama... Hindu.. Buddha n Islam.. ttapi ape y aku nk citer sket kjap ag.. Mane2 agame ats dunie nie.. All of them are against the war... evry person doesn't want war... I mean 'kezaliman'... tp skirenye perlu berperg spt y termaktub dlm Quran n hadith nabi... make wajiblah terhdp golongn muslim utk berperg... Sbg contoh... Org d usir dr kampung halamn... Mcm palestin...

kezaliman pihak Zionis...

Pastu nk ckp sket... pasl kawan aku y asal dr Kashmir tu... Sbenanye bg aku... kte xleh nak dakwah org... mgikut 'suke2'... maksud aku... die kashmiri.. aku plak malay... Nak tau mcmane die tu... lbeh mgambil mase y lame skirenye aku dok tegur org malay... Jd... dlm berdakwah... die ade priority... Kalau xde priority... Dakwah xkn jd bgitu perfect... n mgkn akn jd fitnah... Sbg contoh.. nabi berdakwah kpd puak2 meqah n madinah dulu... Knape... itu bergntg kpd 'mane dulu perlu kte dakwah...' Jd isu aku ng die nie... aku knal die gitu2 je... Jd xknla aku nk dok dakwah die sdgkan org malay sdr pn ade jgak mcm die... Kawn2 rapt aku pn ade jgak y ade maselah... Jd aku nie hamba lemah... Kna ade step... paham k?? kalau xpaham tny r aku... jgn r buat andaian bukan2... Sbb aku nie insan lemah... ade kekuatan y mane bla2 mase akn berkurang.... bgitu jgak iman.... n aku juge ade hati... y mane perlu d jage.... k.. harap korg paham....

Ok... skrang nie... Persoalannye... dalam isu kashmir nie.. ape y dunie tahu tntg Kashmir skrang nie... sume org da mcm xamik kisah sgt da... Bla d tny... ade y jwb... 'kashmir?? kat mane eyh???'.. 'isu kashmir?? pasl ape eyh??...' itulah y boleh aku gmbarkan... situasi kte skrang... So.. ape y aku nk citer hr nie... berkisarkan....:

Pergolakan yang dipandang sepi


sepi...........


Walaupun konflik di Kashmir telah berlarutan lebih 61 tahun, lebih lama

daripada krisis politik Israel-Palestin yang tercetus sejak pencerobohan Israel di bumi Palestin pada 1948, namun dunia kurang memberi perhatian kepada isu Kashmir.

Selain terkenal dengan kecantikan pemandangannya, tidak banyak yang diketahui mengenai Kashmir kerana berita mengenai Kashmir sukar diperolehi atau boleh dikatakan hampir tidak ada.

Sukar untuk mengetahui mengapa gejala itu berlaku.

Apakah ia disengajakan oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kepentingan di wilayah berkenaan bagi mengelakkan konflik di wilayah tersebut daripada

mendapat perhatian dunia, atau adakah ia kebetulan.

Secara geografi, Kashmir terletak di bahagian paling utara di benua kecil

India. Sebuah wilayah di pergunungan Himalaya yang bersempadan dengan Pakistan di sebelah barat, China di sebelah timur dan India di sebelah selatan.


tempat y mgalami gempa bumi.... kesian... dahla jatuh... ditimpa tgga plak....


Secara politiknya pula, wilayah Kashmir terpisah kepada tiga negara, Pakistan menguasai bahagian barat laut, India menguasai bahagian tengah dan selatan (Jammu dan Kashmir), dan China, pula menguasai bahagian timur laut yang dikenali sebagai Aksai Chin.

Selepas tragedi Black Day (Hari Hitam) 27 Oktober 1947, Kashmir, wilayah yang bergolak ini, seolah-olah menjadi bumi yang dilupakan oleh dunia.

Seperti Palestin, penduduk Kashmir terus menderita akibat penaklukan tentera India sejak Black Day 1947.

Adalah difahamkan nisbah tentera India di wilayah Kashmir pada masa ini ialah 1:16 iaitu seorang tentera India mengawal 16 penduduk Kashmir.

Sejak tentera India menakluk Kashmir pada 27 Oktober 1947, beratus-ratus ribu penduduk Kashmir telah terbunuh dalam perjuangan mereka menuntut kemerdekaan.

Konflik di Kashmir itu juga telah mengheret India dan Pakistan terjebak dalam tiga kali perang iaitu pada tahun 1947, 1965 dan 1971.


luahan hati seorg perempuan.... terhdp perg d dunie nie.......

Perang pertama India-Pakistan ialah pada tahun 1947. Perang ini tercetus ada kaitan dengan konflik di wilayah Kashmir dan berlaku dari tahun 1947 sampai tahun 1948.

Perang kedua antara India-Pakistan berlaku dari Ogos hingga September 1965.

Perang ini terjadi selama lima minggu, berakhir dengan beribu-ribu jiwa

terkorban di kedua-dua belah pihak dan tamat dengan gencatan senjata yang

diisytiharkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Perang ini bermula dengan kegagalan Pakistan dalam operasi Gibraltar yang

bertujuan untuk menyusup dan menyerang Jammu dan Kashmir.

Perang India-Pakistan 1971 pula berkaitan Kemerdekaan Bangladesh (Perang

Saudara Pakistan).



jom peraaaaannnngggggggg!!!!!!....





Pemberontakan



Dalam perang kali ketiga, antara India dan Pakistan 3 Disember dan 16 Disember 1971 yang berakhir dengan kekalahan Pakistan.

India dan Pakistan juga hampir terheret dalam perang keempat gara-gara sengketa di wilayah Kashmir, pada tahun 2002.

Pada ketika itu, kedua-dua negara yang sudah memiliki senjata nuklear telah

mengerahkan kira-kira sejuta tentera lengkap bersenjata ke perbatasan kedua-dua negara, dekat wilayah Kashmir.


Jajarkan ke Tengah

pemberontakan d kashmir......

India turut terlibat dalam perang dengan China pada tahun 1962, juga gara-gara Kashmir.

Selepas perang India-Pakistan 1965, China memberi bantuan kepada Pakistan dan dalam perang sempadan China-India itu membawa kekalahan teruk tentera India.

yeah... free kashmir... for 1malaysia.... hahahha....



Kedua-dua negara juga tidak bersetuju untuk melepaskan wilayah itu menjadi

wilayah yang merdeka seperti yang dikehendaki oleh majoriti penduduknya.

Maka berlakulah pemberontakan apabila pejuang-pejuang pemisah Islam dan gerila Mujahidin Kashmir melancarkan pemberontakan menuntut kemerdekaan.

Walaupun sebelum itu telah wujud perasaan anti-India di kalangan majoriti

penduduk Kashmir, tetapi gerakan kemerdekaan hanya mula bergerak secara

tersusun pada tahun 1989.


keindahan kashmir.... jd rebutan......


Akibatnya, konflik itu menjadi lebih rumit apabila tuduh-menuduh berlaku antara India dan Pakistan.

India menuduh Pakistan membantu pejuang pemisah, manakala Pakistan menuduh

India melakukan penindasan terhadap penduduk Islam Kashmir.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengambil jalan tengah dengan

mengesyorkan supaya satu referendum (pungutan suara) diadakan bagi membolehkan penduduk Kashmir sendiri menentukan masa depan mereka.


it is like... there is no end for kashmir's issue....


Itu lh die... serbe sdikit info y aku bley share ng korg.... hehehehhe... OK r... sampai ketemu lg.... nk p makan plak nie.... jgn sdey... i'll be alwys with u... hehhehhehee.... n mtak maaf skirenye ade salah slap.... hehehehe.. n doakn kejayaan aku kat sini.... da due mggu da blaja... hehehehe.... mksdnye da jd 2 mggu bdak skolah balik... hahahaha... bdak skolah?? hahaha... umur pn da tue da nie... aku mnggu kwn2 aku y long sem nie... hehehehhe.... Ok... mtak diri dulu......


miss u guys......

1 ulasan:

  1. aku suker citer ni, jom exchange link
    http://wanwidget.com/

    BalasPadam

Sedikit Bebelan....

Bismillah...
Assalamualaikum...
Selamat Datang ke Dunia Ilusiku.. 'Warkah Ilusi'...

Apa khabar semua??
Aku buat blog nie mmg utk korang bace...
Jadi kalau korang nak bace...
Bace je la... Hahahaha....

Sorry sebab lama tak update...
Yang rindu kat aku tu...
Aku pun rindu korang.... Hahaha...

Lastly....
Kalau ade yang korang rase berguna dlm blog nie....
Gunalah.... dan sebarkanlah.....
Aku nie insan biase.... yang byk (giler) dosa.....
Aku tak layak jd pendakwah macam kawan2 aku....
Nie je yang aku mampu.....
dan kalau aku ade salah.... komen je....
xdelah aku nak p sepak korang plak kan.....
Nak amik ape2....
cakap kat aku dulu....
sbb takut aku plak ada masalah nanti....
Sume bnda dlm nie adalah hak milik keRAJAan 'warkah ilusi'...

SElaMat BerIlUsi......
dalam 'warkah ilusi'....
moga2 dr diskusi....
mendpat konklusi.....
jdkan ia sbg inspirasi....
d dunia dan ukhrawi....


~= cciiikkuuuu ccaaaak =~ huhuhu....

next please........

Related Posts with Thumbnails