Khamis, 5 Ogos 2010

Tatkala insan melupai insan.....

Malam itu....
bermulalah.... suatu peristiwa... yang mengubah hidupku... dan zach....
kawan baikku....

Hari itu... kerja terlalu banyak....
Aku dan zach pulang dalam sekitar pukul 1 pagi...
tatkala sampai di rumah....
tiba-tiba zach memanggilku dengan nada yang perlahan....
'nik.. apsal pintu tak kunci??'...
maka kami masuk ke dalam rumah....
aku pelik sebab rumah itu dalam keadaan gelap...
sedangkan rumah jiran terang benderang....

Tiba-tiba.... aku mendengar sesuatu di dapur....
aku cepat2 pergi dan menyahut....
' siapa tu??' tiba2 keadaan senyap....
Bila aku masuk ke ruang dapur....
maka aku dipukul dengan penyapu....

Aku menjerit... 'zach!!!'...
Aku terdengar... 'dik... lari... cepat2....'
Gembala itu lari mnuju ke pintu depan... Tapi zach sempat menangkapnya....
Maka kami terdengar suara...
'bang tolong2 jangan apa2kan kami....!!!!"
berulang ayat2 ituku dengar...

Maka aku buka lampu....
maka nampaklah seorang budak di dalam pegangan zach...
merayu-rayu agar dilepaskan.....
dan aku melihat ada seorg budak perempuan dan bdak lelaki berada di belakang sofa...
dalam ketakutan...

Mereka memanggil... 'abang2...!!!'
Tiba2 hatiku bersa kesian... dan zach melepaskan budak itu....
mereka masuk ke rumah kami untuk mencari makanan...
baju mereka compang camping....
mereka kata dah seminggu mereka tidak makan...
mereka merayu agar tidak melaporkan kpd polis....

3 org bdak...
abangnya berumur 8thn...
adik prempuannya berumur 6thn...
dan seorg lagi berumur 5 thn....
kesian...
bapanya telah mnggal...
ibunya sedg sarat mngandung....
maka kami beri mreka makanan...
belum apa2...
mereka lari...
membawa makanan bersama....

Kami biarkan mereka...
kerana mereka masih kecil....
tidak tahu... mana baik dan bruk lagi....
hidup dlm kemiskinan....

Selang beberapa hari....
Aku keluar... pergi ke kedai...
tiba2 aku ternmpak seorg perempuan sedg dipukul....
Aku pergi dan bertny....
maka beberapa pemuda mmberitahu...
'nie.. perempuan nie mencuri....'
aku bertny....
'curi apa??"
jawab mreka... ' curi susu tepung....'
Maka aku bertny kpd perempuan tersbt...
'kak... knapa akak mncuri??'
mukanya pucat spt tidak berapa sihat...
maka die mnjwb dgn lemah...
'anak akak... anak akak...' berulang kali...
tibe2 dtg seorg lelaki...
dgn kereta BMW...
dgn istrinya y tdak bertudg...
maka seorg pekerja berkta 'bos, nie perempuan yang mncuri!!!'
maka lelaki itu pergi dan menampar perempuan y tdak bermaya itu....
Aku trus bersuara... 'woiiiii!!!!!!'
'Apsal kau tmpar dia??!!'
Die mnjawab.... 'this is my shop... she is stealing sumthg... so.. who r u wanna yield me??'
die sambung...' hurry up.. call the police... n lets this poor woman be in jail...' dgn sombong nye dia berkata kpdku...
maka kuli2 nya mgikut kata2 pemuda yng tdak berhati prut itu...

Maka aku dgn cepat...
menahan mereka dan berkata....
'what's wrong with all of u guys??!!!'
Die mncuri susu untuk anaknya....!!!!
bkan utk dirinya.....!!!
r u all animal??

Maka seseorg berkata....
'Pencuri perlu dihukum... nie negara demokrasi....'
Aku balas....
woi korg.... die seorg ibu.... baru je melahirkan anaknya....
die pulak miskin.... takkan kite xleh pk...

mereka tidak mghiraukan aku....
maka aku mgeluarkan duitku dan berkata...
'ok.. biar aku byar harga susu td....'
maka si pemuda y sombong itu mmbalas...
'no compromise with devil!!!'

Aku pulang ke rumah...
dan menceritakan kpd zach...
maka kami pergi ke mahkamah....
maka perempuan itu dijatuhkan hukuman...
penjara selama 90 hari....

*bersambung......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sedikit Bebelan....

Bismillah...
Assalamualaikum...
Selamat Datang ke Dunia Ilusiku.. 'Warkah Ilusi'...

Apa khabar semua??
Aku buat blog nie mmg utk korang bace...
Jadi kalau korang nak bace...
Bace je la... Hahahaha....

Sorry sebab lama tak update...
Yang rindu kat aku tu...
Aku pun rindu korang.... Hahaha...

Lastly....
Kalau ade yang korang rase berguna dlm blog nie....
Gunalah.... dan sebarkanlah.....
Aku nie insan biase.... yang byk (giler) dosa.....
Aku tak layak jd pendakwah macam kawan2 aku....
Nie je yang aku mampu.....
dan kalau aku ade salah.... komen je....
xdelah aku nak p sepak korang plak kan.....
Nak amik ape2....
cakap kat aku dulu....
sbb takut aku plak ada masalah nanti....
Sume bnda dlm nie adalah hak milik keRAJAan 'warkah ilusi'...

SElaMat BerIlUsi......
dalam 'warkah ilusi'....
moga2 dr diskusi....
mendpat konklusi.....
jdkan ia sbg inspirasi....
d dunia dan ukhrawi....


~= cciiikkuuuu ccaaaak =~ huhuhu....

next please........

Related Posts with Thumbnails